رعایت علائم نگارشی در تولید محتوا چه تاثیری بر سئو دارد؟

رعایت قواعد و علائم نگارشی در تولید محتوا در کیفیت یک محتوای متنی تأثیر بسیار زیادی دارند. رعایت این قواعد متن را خوانا و روان می‌کند. موجب جذب مخاطب، ترغیب او به ماندن در صفحه، خواندن متن تا انتها، تاثیر مثبت بر سئو و بهبود رتبه سایت می‌شود. مخاطب درک بهتر و راحت‌تری از محتوا دارد. یک کارشناس تولید محتوا باید بر تمامی این قواعد و علائم مسلط باشد و در محتواهای خود آن‌ها را به کار ببرد. در ادامه این صفحه از آکادمی سئو پور فیض با اینکه رعایت علائم نگارشی در تولید محتوا چه تاثیری بر سئو دارد؟ آشنا خواهیم شد.

رعایت علائم نگارشی در تولید محتوا چه تاثیری بر سئو دارد؟

تماس با آکادمی سئو پورفیض 

واتس اپ محمد پورفیض
اینستاگرام محمد پورفیض
لینکدین محمد پورفیض
تلگرام محمد پورفیض

بسیاری بر این باورند که رعایت علائم نگارشی در تولید محتوا اهمیت به خصوصی در رتبه‌بندی سایت، کیفیت مطالب تولید شده و به ویژه سئو سایت ندارد. اما اهمیت نگارش در تولید محتوای با کیفیت و مطابق با اصول و قواعد زبان فارسی از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد.

نوشتار نادرست، ناخوانا، نامفهوم و پر از اشکال بودن متن برای یک محتوای متنی، سمی‌ و کشنده‌ است. یک متن با اشکالات نگارشی موجب نارضایتی مخاطب، افزایش بانس ریت از اصطلاحات سئو یعنی پرش سریع از سایت، کاهش رتبه و تاثیر منفی بر سئو سایت می‌گذارد. ما در این مطلب از آکادمی سئو پورفیض مهم‌ترین علائم و قواعد نگارشی در تولید محتوا را که برای نوشتن یک متن اصولی، سالم و خوانا لازم دارید به شما آموزش می‌دهیم.

در ادامه مباحثی که به آنها پرداخته می‌شود:

  • آیا رعایت اصول نگارش در محتوا اهمیت دارد؟
  • درنگارش محتوا چه مسائلی را باید در نظر گرفت؟
  • رعایت علائم نگارشی در تولید محتوا
  • مهم‌ترین قواعد نگارشی در تولید محتوا
  • نتیجه گیری

آیا رعایت اصول نگارش در محتوا اهمیت دارد؟

تمامی افرادی که در تجارت و کسب و کارهای آنلاین فعال هستند، برای معرفی خود، خدمات و محصولاتی که ارائه می­دهند، نیاز به تولید محتوا دارند. هدف از تولید محتوای متنی، جذب مخاطب و رضایت اوست. پس احترام به مخاطب و نوشتن صحیح و رعایت اصول نگارشی از وظایف نویسندگان است که مدیر سئو مسئولیت هدایت آن‌ها را به عهده دارد. همانطور که نوشتن کتاب و مطبوعات چاپی تایع دستورالعمل های نگارشی است، در دیجیتال مارکتینگ نیز باید به همین صورت باشد. .

ابزار نویسنده‌ها علائم نگارشی و کلمات است که از آن‌ها استفاده می‌کنند. اگر یک معمار به نادرستی از تجهیزات ساختمانی و بدون داشتن اگاهی استفاده کند فاجعه بار می‌شود ، اگر نویسنده‌ هم از ابزارهای خود، نادرست استفاده کند نتیجه در نوع خود فاجعه‌بار می‌شود. شاید به عنوان یک عامل رتبه‌بندی مستقیم روی نتایج تاثیری نداشته باشد؛ اما الگوریتم های گوگل توجه ویژه‌ای روی رضایت کاربری دارند.

آیا رعایت اصول نگارش در محتوا اهمیت دارد؟

در نگارش محتوا چه مسائلی را باید در نظر گرفت؟

برای داشتن یک محتوای جذاب و گیرا بایددر نگارش محتوا به نکاتی توجه کرد، نکاتی مثل:

  • داشتن ایده
  • انتخاب موضوع مناسب و پرمخاطب
  • عناوین جذاب براینگارش محتوا
  • نکات دستوری وقواعد نگارشی

داشتن ایده

ایده و خلاقیت در تولید محتوا متنی نه تنها باعث جذابیت متن شده،باعث می‌شود در بین رقبای خود جایگاه برتر و بالاتری داشته باشید.

ایده در محتوا

عناوین جذاب برای نگارش محتوا

در محتوا برای تقسیم‌بندی موضوعات، به عناوین جذاب نیاز است. عنوان باید کوتاه، خوانا و جذاب باشد تا مخاطب با دیدن عنوان به خواندن مطلب ترغیب شود. استفاده از عناوین تکراری باعث می‌شود مخاطب حس کند موضوع را قبلا مطالعه کرده، پس صفحه را ترک کرده و از سایت خارج شود.

عناوین جذاب برای نگارش محتوا

انتخاب موضوع مناسب و پرمخاطب

در تولید محتوا ابتدا باید موضوع مناسب و مخاطب‌پسندی را انتخاب کرد. عناوین جذاب باعث جلب توجه مخاطبان و افزایش بازدید از صفحه سایت می­شود، که از نظر استراتژی سئو بسیار ارزشمند است؛ بنابراین تا جایی که امکان دارد از انتخاب موضوعات تکراری اجتناب کنید.

انتخاب موضوع مناسب و پرمخاطب برای نگارش محتوا
انتخاب موضوع مناسب و پرمخاطب برای نگارش محتوا

نکات دستوری و قواعد نگارشی

از مهم­ترین عواملی که در تولید و نگارش محتوا باید به آن توجه داشته باشید، رعایت قواعد نگارشی و دستور زبان در متن است. شاید از نظر الگوریتم پاندا، برای رعایت سئو محتوا، محتوای شما باید یونیک باشد و در عین حال هم ارزش افزوده برای مخاطب بیافریند، اما رضایت کاربری در گرو رعایت نکات دستوری و قواعد نگارشی است.

نکات دستوری و قواعد نگارشی

رعایت علائم نگارشی در تولید محتوا

 رعایت علائم نگارشی در تولید محتوا یعنی استفاده درست و به جا از علامت‌های مرتبط با حوزه نگارش زبان فارسی در جایگاه مناسب.  برخی از مهم‌ترین علائم نگارشی در تولید محتوا عبارتند از:

  • علامت نقطه
  • علامت سؤال
  • علامت تعجب
  • علامت ویرگول
  • علامت نقطه ویرگول
  • علامت پرانتز
  • علامت گیومه
  • رعایت فاصله و نیم فاصله

رعایت علائم نگارشی در نوشتن محتوا

علامت نقطه

در متون تایپ شده علامت نقطه باید بلافاصله بعد از فعل جمله  قرار بگیرد؛ سپس اولین کلمه جمله بعدی با یک فاصله به دنبالش بیاید. علامت نقطه در پایان جمله قرارمی‌گیرد.

علامت سؤال

علامت سؤال مانند علامت نقطه بلافاصله پس از آخرین کلمه جمله قرار می‌گیرد؛ اولین کلمه جمله بعدی با یک فاصله نسبت به آن نوشته می‌شود. علامت سوال نیز در پایان جملات پرسشی قرار می‌گیرد.برای نشان دادن تردید و تمسخر،علامت سوال را میتوان در بین جملات و داخل پرانتز قرار داد.

علامت تعجب

علامت تعجب مانند علامت‌های نقطه و سؤال است؛ متصل به آخرین کلمه جمله و با یک فاصله قبل از اولین کلمه جمله بعد قرار می‌گیرد. علامت تعجب در پایان جملات عاطفی نیز استفاده می‌شود.

رعایت علائم تعجب در نوشتن محتوا

علامت ویرگول

علامت ویرگول از پرکاربردترین علائم نگارشی است، ویرگول بلافاصله پس از کلمه‌های پیشین و با یک فاصله از کلمه بعدی می‌آید. ویرگول، جلوگیری از تکرار حرف «و»، مکث کوتاه در متن، بدل کلمات استفاده می‌شود.

علامت نقطه ویرگول

 از نقطه ویرگول برای ایجاد ارتباط معنایی بین دو جمله مستقل از یکدیگر، برای تاکید بیشتر روی یک مفهوم و ارائه توضیحات تکمیلی استفاده می‌شود. همچنین بعد از کلماتی که نشان‌دهنده‌ی توضیح بیشتر هستند از نقطه ویرگول استفاده می‌شود.

علامت پرانتز

در تولید محتوای متنی از پرانتز برای توصیف بیشتر جملات و دریافت معانی کلمات استفاده می‌شود.

علامت گیومه

گیومه که آن را با نماد « » نمایش می‌دهند، به عنوان نشانه‌ای دوگانه در آغاز و پایان حرف، کلمه، عبارت، جمله یا متن مورد نظر، متمایز ساختن بخش، برای اشاره به اصطلاحات علمی و فنی قرار می‌گیرد.

رعایت فاصله و نیم فاصله

در نوشتن محتوا دو نوع فاصله را باید رعایت کرد. فاصله معمولی در بین کلمات و دیگری فاصله مجازی یا نیم‌فاصله. در فارسی این نیم فاصله در جاهایی که دو حرف بدون قرارگیری در کنار هم بی معنی هستند، استفاده می‌‌شود مانند خانه‌ها، می‌شود، جذاب‌ترین. برای تایپ نیم فاصله در کیبورد فارسی از این شیوه ctrl+shift+2 استفاده می‌شود.

مهم‌ترین قواعد نگارشی در تولید محتوا

در تولید محتوا رعایت قواعد نگارش فارسی از اهمیت بالایی برخوردار است. کارشناس سئو و خصوصا کارشناس تولید محتوا که زیرمجموعه‌های تیم سئو است باید به تمامی جزییات و ظرایف توجه داشته باشد. یکی از این موارد توجه به قواعد نگارشی است. معمولا قواعد نگارشی به محتوا درون مایه، لحن مناسب و جذاب می‌بخشد.

مهمترین قواعد نگارشی در تولید محتوا

بعضی از افراد قواعد نگارشی را کم اهمیت می‌دانند. با اینکه رعایت این قواعد نشان دهنده احترام به مخاطب،بالا بردن کیفیت محتوای متنی و نیز اصول خواندن و درک مطلب را برای کاربر خود آسان‌تر می‌کند. از مهمترین قواعد به موارد زیر اشاره می‌شود:

  • درست و نادرست جمع بستن کلمات
  • عدم به کارگیری کلمات فارسی در وزن‌های عربی
  • حذف به قرینه لفظی
  • عدم استفاده از تنوین در کلمات فارسی
  • عدم استفاده از “یت”در کلمات فارسی
  • عدم استفاده از”ه”در پایان کلمات فارسی و مذکر
  • استفاده از”را”در بخش‌های نامناسب

درست و نادرست جمع بستن کلمات

یکی از قواعد نگارشی که بسیاری از افراد در آن اشتباه می‌کنند جمع بستن کلماتی است که ریشه فارسی دارند و با نشانه‌های عربی جمع بسته می‌شوند. برای نمونه دو کلمه”انتقادات”و “پیشنهادات”را بررسی می‌کنیم. کلمه انتقاد عربی است، پس جمع بستن آن با “ات” درست بوده، اما کلمه پیشنهاد ریشه فارسی دارد و نباید با ” ات”جمع بسته شود، درست آن “پیشنهادها”می‌شود.

عدم به کارگیری کلمات فارسی در وزن‌های عربی

زبان عربی برای ساخت صفت‌های فاعلی، مفعولی، زمانی و مکانی وزن‌های مشخص دارد. مثل کلمه صیاد که بر وزن فعال است، اما اگر این وزن را در ترکیب با کلمه‌ای مثل «نقش» به کار برده و واژه‌های «نقاش» بسازیم، اصولاً درست نیست.

حذف به قرینه لفظی

حذف به قرینه لفظی برای کوتاه‌تر کردن جملات و جلوگیری از تکرار افعال انجام می‌شود،اما اگر این مورد نادرست انجام شود، افعال ناقص می‌شود و از نظر قواعد نگارشی درست نیست.

عدم استفاده از تنوین در کلمات فارسی

تنوین از ویژگی‌های زبان عربی بوده که در انتهای واژگان عربی استفاده می‌شود. مثل اصطلاحاً. تنوین را نباید به انتهای الفاظ و واژه‌های فارسی اضافه کرد.

عدم استفاده از”یت” در کلمات فارسی

پسوند”یت”مانند تنوین در انتهای کلمات عربی استفاده می‌شود. مثل استفاده درست حاکمیت و بشریت، که هر دو کلمه حاکم و بشر عربی هستند. اما این استفاده در کلمات فارسی مانند ایران و خوب به صورت ایرانیت و خوبیت اشتباه است. این کلمات باید به شکل ایرانی و خوبی استفاده شوند.

عدم استفاده از”ه” در پایان کلمات فارسی و مذکر

استفاده از “ه” در انتهای یک کلمه غیر عربی یا غیر مؤنث به لحاظ قواعد نگارش درست نیست .کلمه “ه”نشانه کلمات مونث است که در عربی کاربرد دارد.

عدم استفاده از_ه_در پایان کلمات فارسی و مذکر

استفاده از”را”در مکان‌های مناسب

استفاده از را در زبان فارسی نشانه مفعول است که باید در نزدیکترین مکان بعد از مفعول قرار بگیرد. برای مثال:

  • شکل اشتباه: بسیاری از افراد علائم نگارشی که ساده‌ترین شیوه است را رعایت نمی‌کنند.

شکل درست‌تر این جمله چنین است:

  • بسیاری از افراد علائم نگارشی را که ساده‌ترین شیوه است، رعایت نمی‌کنند.

نتیجه گیری

برای نوشتن یک محتوای متنی برای کسب و کار آنلاین، نباید کیفیت را فدای کمیت کرد. گاهی اشخاص تصور دارند که هر چه بیشتر بنویسند و به علائم نگارشی در تولید محتوا هم اهمیت ندهند، باز هم می‌توانند مخاطبان بیشتری را راهی سایت خود کنند. در حالی که این باور غلطی است!

اگر شما محتوایی ساده و قابل فهم، مطابق با استانداردهای زبان فارسی و نیز رعایت علائم نگارشی و با کیفیت عالی عالی تولید کنید، به مخاطب این موضوع را القا می‌کند که شما به او احترام گذاشته و در جهت رشد آگاهی او قدم برداشته‌اید. این موضوع نه تنها ترافیک سایت را بالا می‌برد و روی سئو سایت تاثیر مثبتی دارد و رتبه سایت بهبود می‌یابد، بلکه مخاطب را به یک مشتری همیشگی کسب و کار خود تبدیل می‌کنید.

سوالات متداول درباره علائم نگارشی در تولید محتوا

آیا رعایت علائم نگارشی در تولید محتوا روی سئو تاثیر دارد؟

رعایت علائم نگارشی در تولید محتوا متنی باعث جذابیت بیشتر، خوانایی و زیبایی بصری آن می‌شود. این یک تاثیر غیر مستقیم روی سئو سایت دارد.

عناوین نوشته شده برای یک موضوع در تولید محتوا کوتاه یا بلند باشد؟

عنوان‌ها باید کوتاه، جذاب، مرتبط با موضوع محتوای داده شده باشد.

رعایت کدام علائم نگارشی در تولید محتوا بسیار مهم است؟

رعایت علائمی مانند نقطه، ویرگول، دونقطه، علامت سؤال، گیومه از علائم نگارشی مهم در نوشتن محتوای فارسی هستند.

تاثیر استفاده از علائم نگارشی در تالیف محتوای متنی چیست؟

علاوه بر اینکه علائم نگارشی روی سئو سایت تاثیر غیر مستقیم دارند، به محتوای متنی قابلیت جذابیت و قابل خوانایی می‌دهند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

سایت‌های دیگر ما

مستر سوییمر آموزش شنا

میتراکانا کتاب سه بعدی

علی والا واردات از چین

447 تعداد بازدید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست