الگوریتم موبایل فرندلی Mobile Friendly یا موبایل گدون Mobilegeddon

در سال ۲۰۱۴ بود که استفاده از اینترنت موبایل از دسکتاپ پیشی گرفت. درست در تاریخ بیست و یکم آوریل سال ۲۰۱۵ گوگل الگوریتم موبایل گلدون یا همان الگوریتم موبایل فرندلی را منتشر کرد. آن‌ها پیش از انتشار اعلام کردند که ما سیگنال‌های دریافتی از سمت موبایل را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی گسترش خواهیم داد. این تغییر بر جستجوهای ارگانیک از موبایل در همه زبان‌های جهان تاثیر  می‌گذارد و پس از آن هم اثر قابل توجهی بر خزنده‌های گوگل خواهد داشت.
این الگوریتم با توجه به آمار ۶۷ درصدی ورود به باکس گوگل از موبایل راه‌اندازی شده بود. با انتشار آن، وب‌سایت‌هایی که برای موبایل هم بهینه شده‌اند و اطلاعات کامل و دقیقی همانند نسخه دسکتاپ در اختیار کاربر قرار می‌دهند، دارای امتیاز بالاتری هستند. اگر وب‌سایتی سازگار با موبایل نباشد، می‎تواند یک مشکل اساسی برای ترافیک سایت آن به وجود آورد و احتمالا در جستجوهای موبایلی، با کاهش رتبه در کلمات کلیدی خود مواجه خواهد شد.

الگوریتم موبایل فرندلی

تماس با آکادمی سئو پورفیض 

واتس اپ محمد پورفیض
اینستاگرام محمد پورفیض
لینکدین محمد پورفیض
تلگرام محمد پورفیض

قبل از پرداختن به الگوریتم موبایل فرندلی گوگل باید بگویم که اگر حداقل به ۱۵ سال پیش برگردیم میزان استفاده از موبایل به عنوان یک ابزار ضروری، اصلا همانند امروز نبود. من، شما و به طور کلی جامعه، موبایل را علاوه بر اینکه وسیله‌ای کارآمد برای رفع نیازهای روزمره خود از اطلاع دادن و گرفتن از خانواده تا همکاران می‌بینیم، به عنوان یک ابزار سرگرمی نیز از آن استفاده می‌کنید.

حالا هدف من از بیان اهمیت استفاده از موبایل چیست را در ادامه بیشتر توضیح می‌دهم. این تنها ما انسان‌های زمینی قرن بیست و یکم نیستیم که به اهمیت موبایل پی برده‌ایم، الگوریتم های گوگل نیز به خوبی از اهمیت این موضوع آگاه شده‌اند. چگونه؟!

گوگل به عنوان یک مرورگر محبوب چندین سال است که میزبان ما برای رسیدن به پاسخ سوال‌های متعدد درباره هر موضوعی است. در مطلب الگوریتم های گوگل در سئو چیست؟ اشاره کردم که این مجموعه‌ای کد و اعداد است که به مرورگرهای گوگل تزریق شده تا در یافتن بهترین و سریع‌ترین پاسخ به کاربران در سرچ‌های ارگانیک کمک کند.

نکته مهم اینجاست که گوگل داستان ما بسیار باهوش‌تر از آن است که ما تصور می‌کنیم. به محض اینکه موبایل بیشتر از گذشته محبوبیت یافت، گوگل سیگنال‌هایی دریافت کرد که نیاز کاربرانی که از این طریق وارد مرورگر می‌شوند، برطرف نمی‌شود. 

تنها راه چاره برای گوگل عزیزمان طراحی و راه‌اندازی الگوریتم موبایل فرندلی بود. چرا؟! گوگل با انتشار این الگوریتم قصد داشت وب‌سایت‌ها را به سمتی سوق دهد که برای نسخه موبایل نیز آن را بهینه کنند. الگوریتم موبایل گلدون به وب‌سایت‎‌‌هایی که سازگار با موبایل طراحی شده‌اند، رتبه بهتری می‌دهد. 

برای آشنایی بیشتر با الگوریتم موبایل فرندلی گوگل همراه آکادمی سئو پورفیض باشید.

الگوریتم موبایل فرندلی چیست

تصور کنید که به مسافرت رفته‌اید و قصد دارید درباره مکان‌های دیدنی مقصد خود جستجو کنید. مسلما روی اولین سایتی که روی صفحه نمایش موبایل شما ظاهر می‌شود، کلیک خواهید کرد. اگر برای مشاهده دقیق اطلاعات باید موبایل خود را بچرخانید یا نیاز به زوم کردن داشته باشید و فونت مطالب هم اصلا خوانا نیست، این یعنی وب‌سایت مورد نظر سازگار با نسخه موبایل نیست.

الگوریتم موبایل فرندلی دقیقا به همین منظور منتشر شد تا وب‌سایت‌ها برای کاربرانی که از موبایل وارد گوگل می‌شوند با رضایت بیشتری از آن خارج شوند.

در سال ۲۰۱۴ بود که استفاده از اینترنت موبایل از دسکتاپ پیشی گرفت. درست در تاریخ بیست و یکم آوریل سال ۲۰۱۵ گوگل الگوریتم موبایل گلدون یا همان الگوریتم موبایل فرندلی را منتشر کرد. آن‌ها پیش از انتشار اعلام کردند که ما سیگنال‌های دریافتی از سمت موبایل را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی گسترش خواهیم داد. این تغییر بر جستجوهای ارگانیک از موبایل در همه زبان‌های جهان تاثیر  می‌گذارد و پس از آن هم اثر قابل توجهی بر خزنده‌های گوگل خواهد داشت.

این الگوریتم با توجه به آمار ۶۷ درصدی ورود به باکس گوگل از موبایل راه‌اندازی شده بود. با انتشار آن، وب‌سایت‌هایی که برای موبایل هم بهینه شده‌اند و اطلاعات کامل و دقیقی همانند نسخه دسکتاپ در اختیار کاربر قرار می‌دهند، دارای امتیاز بالاتری هستند. اگر وب‌سایتی سازگار با موبایل نباشد، می‎تواند یک مشکل اساسی برای ترافیک سایت آن به وجود آورد و احتمالا در جستجوهای موبایلی و حتی دسکتاپ، با کاهش رتبه در کلمات کلیدی خود مواجه خواهد شد.

معرفی بهترین متخصص سئو

معیارهای اساسی الگوریتم موبایل گلدون برای رتبه‌بندی سایت ها در صفحه نتایج شامل موارد زیر است:

  • از نرم‌افزارهایی مانند Flash که استفاده از آن‌ها در موبایل رایج نیستند، اجتناب می‌کند.
  • فونت مطالب را به گونه‌ای سازماندهی میکند که در نسخه موبایل سایت هم بدون نیاز به زوم کردن قابل خواندن باشند.
  • اندازه محتوا را برای صفحه موبایل نیز بهینه می‎کند تا کاربر برای خواندن نیاز به اسکرول یا بزرگنمایی افقی داشته باشد.
  • لینک‌ها را با فاصله استاندارد قرار می‌دهد تا کاربر به راحتی بتواند روی لینک مد نظر کلیک کند.

موبایل فرندلی یا موبایل گدون – موبایل فرست ایندکس | گوگل چگونه بگوید موبایل مهم تر است

گوگل برای آنکه به وب مستران و مدیران سایت‌ها اهمیت نسخه موبایل را بیان کند، در ابتدا الگوریتم موبایل فرست ایندکس را منتشر کرده بود. همه این‌ها از چه زمانی شروع شد؟! از زمانی که تعداد کاربرانی که از موبایل وارد گوگل و فضای اینترنت می‌شدند بیشتر از صفحه دسکتاپ بود.

اگر جناب گوگل را به خوبی شناخته باشید، حتما می‌دانید که همواره دوست دارد بهترین و شسته و رفته‌ترین نتیجه را به کاربر نشان دهد. یعنی رضایت و همسو شدن موتورهای جستجو با آنچه که کاربر انتظار دارد، برای گوگل در اولویت است.

برخی تصور می‌کنند که الگوریتم موبایل فرندلی یا موبایل گلدون یک به روزرسانی موبایل فرست ایندکس است، اما اینگونه نبود؛ زیرا این در حقیت یک تغییر فرهنگی بزرگ در گوگل و حرکت آن به سمت بازار بود. در واقع این به روزرسانی برای دریافت جستجوی ارگانیک نبود، در واقع ارائه بهترین پاسخ به کاربر است که به استفاده از موبایل بیشتر گرایش دارد. 

شاید این سوال مطرح شود که چرا گوگل انقدر به تجربه کاربر با موتور جستجوی خود اهمیت می‌دهد؟ مهم‌ترین دلیل این است که هنوز گوگل بخش عمده‌ای از درآمد خود را با تبلیغات کلیکی به دست می‌آورد. آن‎ها می‌خواهند بهترین تجربه ممکن را به کاربر ارائه دهند تا مردم همچنان روی آن کلیک کنند و در آمدشان بیشتر شود.

آیا الگوریتم Mobilegeddon تاثیرات فاجعه‌باری به همراه داشت؟

پیش از به روزرسانی موبایل فرندلی، بیان شده بود که تاثیر آن از الگوریتم پنگوئن و الگوریتم پاندا هم بیشتر خواهد بود. اما طبق آنچه که در وب‌سایت معتبر searchenginejournal بیان شده، واقعا اینگونه نبود. پس از به روزرسانی بسیاری از وب‌سایت‌ها شروع به تجزیه و تحلیل رتبه کلمات خود کردند، به نظر می‌رسید که تاثیر آنچنانی هم نداشته و فاجعه‌ای هم در کار نبود.

صفحاتی که با موبایل سازگار نبودند، کم کم با کاهش رتبه در SERP (صفحه نتایج جست و جو گوگل) مواجه می‌شدند، اما اثرات منفی چشمگیری دیده نمی‌‌شد. دکتر پیتر مایزر با انتشار نموداری از عملکرد سایت ماز پیش از به روزرسانی و پس از آن نشان می‎دهد که تاثیر آنچنانی نداشته است.

در حقیقت گوگل به مردم زمان داده بود تا در سایت خود تغییراتی ایجاد و نسخه سازگار با موبایل را راه‌اندازی کنند. همه این‌ها کمک می‌کرد تا تجربه کاربری بهتر شود و برای جستجوگرها مشکلات کمتری به همراه داشته باشد.

هیچ کس واقعا نمی‌توانست شکایت کند، زیرا به روزرسانی این الگوریتم هیچ نتیجه فاجعه‌باری نداشت و تنها یک افزایش سرعت سایت در موبایل بود که همه به خوبی می‌توانستند از عهده آن برآیند.

با گذشت زمان تعداد وب‌سایت‎‌هایی که با موبایل سازگار شده بودند نیز افزایش یافت که به نوبه خود تجربه کاربری بهتری رقم می‌خورد، به طور کلی نه تنها برای مردم بلکه برای افراد فعال در همه صنایع. گوگل از این استراتژی استفاده کرده بود تا همه وب‌سایت‎ها را به تغییر طراحی در نسخه موبایل وا دارد.

راهکار های سئو سایت با الگوریتم موبایل فرندلی

اگر هر یک از صفحات سایت شما برای نسخه موبایل بهینه‌سازی نشده باشند، بسیار مهم است که با توجه به الگوریتم موبایل فرندلی تغییراتی در آن‎ها ایجاد کنید. حتی بهترین لندینگ پیج‌ها در جهان که برای موبایل بهینه نشده باشند، با ترافیک کمتری مواجه خواهند شد.

برای تعیین وضعیت سایت بر اساس این الگوریتم، گوگل ضوابط مختلفی را در نظر می‌گیرد، شما می‌توانید سایت خود را با استفاده از راهکارهای سئو سازگار با موبایل کنید. اکنون که می‌دانید چرا سئوی موبایل اهمیت دارد، می‌توانید با روش‌هایی که در ادامه به آن‎ها اشاره می‌کنیم سایت را برای موبایل نیز بهینه‌سازی کنید.

زمان لود و بارگزاری محتواهای سایت را بهبود ببخشید

زمان بارگزاری مطالب، بخش جدایی ناپذیر از سایت است، زیرا کاربران موبایل ممکن است در حال حرکت به جستجو بپردازند و مسلما می‌خواهند که به سرعت به آن دسترسی داشته باشند. اگر  سرعت سایت در نسخه موبایل بهینه نشده باشد، سریعا کاربر از آن صفحه خارج خواهد شد. 

برای حفظ کاربران در صفحات خود سرعت بارگزاری محتوای صفحات را بهبود ببخشید و با استفاده از ابزارهای pagespeed.web.dev اطلاعاتی درباره سرعت سایت خود به دست آورید. با استفاده از این ابزار می‎توانید عملکرد و سرعت سایت را در بخش‌های مختلف بیابید و روی نقاط ضعف آن کار کنید. 

طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرا به صورت یکپارچه اجرا شود

یکی از اجزای مهم الگوریتم موبایل فرندلی گوگل ایجاد یک وب‌سایت ریسپانسیو است. وقتی از این استراتژی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که سایت شما روی هر دستگاهی مانند تبلت یا گوشی هوشمند سازگار است و مخاطبان بهترین تجربه کاربری را دارند.

طراحی ریسپانسیو، مرور سایت را برای مخاطبان در موبایل آسان می‌کند، آن‎ها می‌توانند به همه صفحات سایت شما دسترسی داشته باشند و همه چیز را مرتب مشاهده کنند. 

خود را جای مخاطبان قرار دهید و تصور کنید که به نسخه دسکتاپ در موبایل دسترسی دارید، همه چیز نا مرتب و ناخوانا خواهد شد. بدون طراحی ریسپانسیو، سرنخ‌های بیشتری را از کسب و کار آنلاین خود دور خواهید کرد. اگر مخاطبان نتوانند به راحتی به اطلاعات شما دسترسی داشته و آن‎ها را بخوانند، به احتمال زیاد در سایت شما نمی‌مانند.

روی تجربه کاربری متمرکز شوید

اگر می‎خواهید الگوریتم موبایل فرندلی را راضی نگه دارید و موفق شوید، باید روی تجربه کاربری سایت خود بیشتر تمرکز کنید. طراحی ریسپانسیو بخشی از تجربه کاربری مثبت است، اما باز هم باید پتانسیل‌های بیشتری را روی نسخه موبایل سایت خود ایجاد کنید تا مطمئن شوید که تجربه خوبی برای کاربران دارد. 

  • پیمایش و جستجو در سایت شما باید برای کاربران آسان باشد برای مثال کاربر باید بتواند به راحتی روی لینک‌ها کلیک کند و به صفحات دیگر هدایت شود. برای انجام این کار یک طراحی thumb friendly را ایجاد کنید.
  • کال تو اکشن را آسان کنید. هنگامی که قصد بهینه‌سازی سایت در موبایل را دارید، باید مطمئن شوید که CTA های شما در صفحه مشخص هستند و به راحتی پیدا می‌شوند. مخاطبان شما باید بلافاصله این گزینه را ببینند، خواه شماره تماس باشد یا عبارتی که آن‌ها را به صفحه بعدی ارجاع می‌دهد.
  • از خوانایی فونت محتواهای سایت خود در نسخه موبایل مطمئن شوید. از آنجایی که کاربران موبایل در صفحه نمایش کوچکتری قصد مرور سایت را دارند، مطمئن شوید که فونت در موبایل نیز به اندازه و خوانا است.

مراقب پاپ‌آپ‌ها باشید

برخی از وب‎سایت‌ها برای دسترسی سریع کاربر به صفحه خرید یا هر صفحه‌ای که می‌تواند کاری انجام دهد، پاپ‌آپی طراحی می‎کنند که به محض ورود کاربر نمایش داده می‌شود. با این حال، این پاپ آپ‌ها می‌توانند روی نسخه موبایل مشکل‌ساز باشند.

اگر پاپ آپ شما کل صفحه نمایش موبایل را بگیرد، کاربران را ناامید می‎کند. آن‌ها نمی‌توانند اطلاعاتی را که به خاطر آن از سایت شما بازدید کرده‌اند ببینند و ممکن است متوجه نشوند که چگونه از این پنجره خلاص شوند. این می‎تواند باعث شود کاربران سایت شما را ترک کنند.

اگر می‌خواهید از پنجره‌های بازشو در سایت خود استفاده کنید، مراقب نحوه استفاده از آنها باشید. همچنین باید مطمئن شوید که پاپ‌آپ شما یک راه آسان برای خروج از آن نیز وجود دارد. 

سایت خود را برای سئو محلی بهینه کنید

بخش اساسی سئوی موبایل شامل سئوی محلی است. جستجوهای تلفن همراه با استفاده از عبارت “نزدیک من” در چند سال گذشته سه برابر بیشتر انجام شده است، به این معنی که کاربران بیشتری به دنبال مشاغل محلی هستند. 

استفاده از کلمات کلیدی محلی به شما کمک می‌کند در نتایج جستجوی محلی بیشتری ظاهر شوید. این یک استراتژی سئو عالی است که به شما کمک می‌کند تا در استراتژی سئوی موبایل خود برتر باشید.

یک نوار نویگیشن مرتب و با کاربرد آسان را ایجاد کنید

نوار نویگیشن در سایت، نقش حیاتی در دسترسی کاربران را به اطلاعات دارد. اگر مسیر دسترسی چالش‌برانگیز باشد، ممکن است کاربران شما ناامید شوند و سایت را ترک کنند. برای اطمینان از ایجاد یک محیط مثبت برای مخاطبان خود، نویگیشن سازگار با موبایل ایجاد کنید.

بهترین روش برای ایجاد نویگیشن مناسب با موبایل، استفاده از منوی همبرگری است که در کنار سایت به شکل سه خط نمایش داده می‌شود. هنگامی که کاربران موبایل بر روی این دکمه کلیک کنند، به یک منوی کناری و صفحات مختلفی که می‌توانند بازدید کنند، دسترسی داشته باشند.

تگ‌های عنوان و توضیحات متا را بهینه کنید

یکی از راهکارهای مهم سئوی سایت برای الگوریتم موبایل فرندلی، تگ‌های عنوان و توضیحات متا است. این دو عنصر مهمی هستند که نرخ کلیک را در نتایج جستجوی موبایل تعیین می‎کنند. از آنجایی که کاربران تلفن همراه به سرعت به دنبال اطلاعات می‌گردند، اغلب از برچسب عنوان و توضیحات متا شما برای تعیین اینکه آیا باید روی لیست شما کلیک کنند یا خیر استفاده می‌کنند.

ایجاد URL جداگانه برای نسخه موبایل سایت

وقتی سایت‌ها برای موبایل بهینه‌سازی می‌ شوند، یک سایت متفاوت برای کاربران موبایل ایجاد می‌کنند. وقتی کاربران از طریق URL تلفن همراه وارد سایت شما می‌شوند، نسخه‌ای از سایت شما را می‌بینند که برای دستگاه‌های تلفن همراه سازگار شده است. این سازگاری به کاربران اجازه می‌دهد تا سایت شما را تجربه کنند.

ایجاد محتوای مناسب با موبایل

از راهکارهای مهم سئو سایت برای الگوریتم موبایل گلدون، ایجاد محتوای موبایلی است. هنگامی که قصد ایجاد محتوا برای وب‌سایت خود دارید آن را به گونه‌ای قالب‌بندی کنید که در موبایل هم کاربران را راضی نگه دارد.

برای مثال بهتر است که پاراگراف‎های مقالات خود را بین دو تا سه خط محدود کنید تا خوانایی آن در موبایل نیز آسان باشد. همچنین اضافه کردن عکس یا ویدئو به مقالات در نسخه موبایل نیز جذابیت بیشتری می‎دهد.

نحوه تست موبایل فرندلی بودن سایت در گوگل سرچ کنسول

داشتن یک وب‌سایت سازگار با موبایل، بخش مهمی از حضور آنلاین است. آمار نشان می‎دهد که درصد ترافیک موبایل بیشتر از دسکتاپ است. برای آنکه از موبایل فرندلی بودن سایت خود مطمئن شوید، می‌توانید از داشبورد گوگل سرچ کنسول کمک بگیرید. این ابزار تست رایگان و سریع برای سازگاری صفحه شما در موبایل است.

این بخش در گوگل سرچ کنسول با عنوان Mobile Usability در منوی کناری نمایش داده می‌شود. وب‌مستران می‌توانند با وارد کردن بازه زمانی و آدرس صفحه میزان ورود کاربران از موبایل را مشاهده کنند. همچنین غیر از سرچ کنسول می‌توانید URL را در mobile-friendly test به صورت رایگان وارد کنید و سازگاری سایت را با موبایل بیابید.

سخن پایانی

افزایش استفاده و ورود کاربران از موبایل به اینترنت باعث شد که گوگل در سال ۲۰۱۵ الگوریتم موبایل فرندلی یا موبایل گلدون را ایجاد کند. این الگوریتم کمک کرد تا وب‌سایت‌ها برای موبایل نیز بهینه شوند و محتواهای آن‌ها همانند صفحه دسکتاپ مرتب و خوانا نمایش داده شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

سایت‌های دیگر ما

مستر سوییمر آموزش شنا

میتراکانا کتاب سه بعدی

علی والا واردات از چین

1,235 تعداد بازدید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست